جا انداختن فنر دستگیره در

دستگیره درب یکی از بخش‌های مهمی است که باید حتما به سلامت و عملکرد آن توجه بسیار زیادی داشت. خرابی دستگیره درب باعث بروز مشکلات جدی در عملکرد آن خواهد شد و لازم است که حتما به موقع مشکل را برطرف کرده و عیب یابی لازم را انجام دهید. یکی از اتفاقات رایجی که برای دستگیره درب رخ می‌دهد، رها شدن فنر و شل شدن آن است. در چنین شرایطی عملا باز و بسته کردن درب امکان پذیر نبوده و باید حتما به درستی مراحل جا انداختن فنر دستگیره در را انجام دهید. در ادامه مقاله با ابزار و مراحل انجام این کار آشنا می‌شوید.

جا انداختن فنر دستگیره در چگونه است؟

اگر فنر دستگیره درب دچار مشکل شده و امکان باز و بسته کردن درب را از شما سلب کرده است، باید به فکر جا انداختن فنر دستگیره در باشید. برای این کار لازم است که با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ‌های نگهدارنده پوشش دستگیره درب را به طور کامل باز کرده و پیچ‌ها را در جای مناسب قرار دهید. به آرامی پوشش را بردارید تا قطعات داخلی در معرض دید قرار بگیرند. حال سعی کنید که هر یک از پیچ‌های نگهدارنده قطعات داخلی را باز کنید. به آرامی قطعات را از جای خود خارج کرده و آن‌ها را در ترتیب مناسب بگذارید تا بتوانید بعدا دوباره از همین پیچ‌ها استفاده کنید.

فنر دستگیره درب را شناسایی کرده و آن را با احتیاط خارج کنید. می‌توانید از یک فنر جدید استفاده نمایید یا اینکه اگر همچنان فنر سالم است و فقط از جای خود خارج شده، آن را به درستی جا بزنید. برای جا انداختن فنر دستگیره درب فقط کافیست که جای این فنرها را شناسایی کرده و آن‌ها را در جای مناسب قرار دهید.

پس از اینکه مطمئن شدید فنر در جای خود قرار گرفته است، می‌توانید سایر قطعات داخلی را به ترتیب قبلی در جای خودشان قرار دهید. پیچ‌ها را با احتیاط محکم کنید و پوشش دستگیره درب را در جای خود بگذارید. پیچ‌های نگهدارنده را نیز محکم کنید. در نهایت عملکرد دستگیره درب را امتحان نمایید تا مطمئن شوید که فنر به درستی در جای خود قرار گرفته و می‌توانید به راحتی درب را باز و بسته کنید.

جا انداختن فنر دستگیره در چگونه است؟

ابزار و لوازم مورد نیاز برای جا انداختن فنر دستگیره در

برای اینکه بتوانید فنر دستگیره را در جای مناسب خود قرار دهید، لازم است که ابزار و لوازم مورد نیاز برای این کار را آماده کنید. در ادامه به مهم‌ترین این لوازم اشاره می‌کنیم:

  • پیچ گوشتی: حتما از پیچ گوشتی با سری‌های مختلف تخت فیلپس، ستاره و ... برای باز کردن دستگیره درب و خارج کردن اجزای داخلی و فنر استفاده کنید.
  • چکش پلاستیکی: در صورت نیاز به جدا کردن قطعات چسبیده به یکدیگر و یا تعویض فنر باید از این قطعه استفاده کرد.
  • فنر جایگزین: این فنرها که از مراکز مختلف قابل سفارش هستند باید برای جایگزینی با فنر شکسته دستگیره درب خریداری شوند. حتما به قطر و ابعاد فنر جدید و مطابقت آن با فنر قبلی توجه داشته باشید.
  • روغن چند منظوره: برای روان کردن کلیه قطعات و سرهای پیچ‌ها لازم است که در حین مونتاژ و نصب مجدد دستگیره درب از این روغن‌ها استفاده شود.
  • پارچه نرم: برای تمیز کردن سطوح و قطعات در حین تعمیرات، لازم است که از پارچه‌های نرم و یا دستمال کاغذی استفاده کنید. پس چند عدد از این پارچه‌ها را در نزدیکی خودتان بگذارید.

ابزار و لوازم مورد نیاز برای جا انداختن فنر دستگیره در

نکات مهم برای جا انداختن فنر در دستگیره درب

در صورتی که قصد جا انداختن فنر در دستگیره درب را دارید و می‌خواهید به سایر قطعات و کل دستگیره درب آسیبی وارد نکنید، نکات احتیاطی زیر را مد نظر قرار دهید:

  • آسیب نرسیدن به قطعات داخلی دستگیره درب اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو لازم است که حتما از پیچ گوشتی مناسب برای باز و بسته کردن پیچ‌ها استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز از انبرهای مخصوص برای خارج کردن قطعات دستگیره درب استفاده نمایید.
  • هر یک از قطعات دستگیره درب را به ترتیب و با احتیاط جدا کنید تا بتوانید آن‌ها را به همان شکلی که در ابتدا بودند، مونتاژ کنید. هیچ گاه قطعات داخل دستگیره را با زور بیرون نکشید، چون این کار باعث آسیب به آن‌ها خواهد شد.
  • در صورت نیاز هنگام استفاده از ابزارهای مختلف از دستکش و عینک محافظ استفاده نمایید. اگر قطعات کوچک و ریز در داخل دستگیره وجود دارند، آن‌ها را داخل یک بشقاب قرار دهید تا گم نشوند.
  • بهتر است که در محل فنر و سایر قطعات داخلی دستگیره درب، چند قطره روغن بریزید. روغن می‌تواند عملکرد دستگیره درب را بهبود بخشیده و مدت زمان عملکرد و دوام آن را چندین برابر کند.
  • پس از اتمام کار حتما عملکرد دستگیره را امتحان کنید و بعد کل پیچ‌ها را در جای خودشان محکم نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد جا انداختن فنر دستگیره درب با شما صحبت کردیم. اگر به هر دلیلی قادر به انجام مراحل ذکر شده نیستید، بهتر است که از افراد متخصص کمک بگیرید؛ چرا که در برخی از مواقع جا انداختن فنر دستگیره درب و همچنین جابه‌جایی آن کار ساده‌ای نبوده و نیاز به تجهیزات حرفه‌ای دارد.

 

نوشتن دیدگاه